JičínskoZprávy.CZ - on-line zpravodajství Jičínsko, Hořicko, Novopacko. Regionální informace z kultury a sportu. Provozuje TomTour s.r.o. Jičín, vydavatel týdeníku Nové Noviny.

Přednáška o rozvoji cukrovarnictví a železnic

Zpravodajství   (17.03.2017)

Jičín - Pozoruhodný příběh dvou fenoménů 19. století, tak líčí rozvoj cukrovarnictví a současně i budování železnic na Jičínsku, Nymbursku a Mladoboleslavsku historik a odborný pracovník Národního technického muzea Miloš Hořejš. Právě zdejší kraj se díky narůstajícímu významu cukrové řepy a rychle se rozrůstající dopravní infrastruktuře stal jednou z oblastí, kde svého času existovala nejhustší síť železnic.

"Řepařství a cukrovarnictví a ruku v ruce s ním i železniční doprava zažívaly zejména v druhé polovině 19. a na počátku 20. století bouřlivý rozkvět. Rozmach těchto odvětví u nás spolu velmi úzce souvisel. Železničním společnostem z cukrovarnické přepravy plynul zisk a cukrovarům železnice umožnila zefektivnit distribuci a výrobu. Výstavbu řady tratí, nádraží a přípojek iniciovali často přímo samotní vlastníci cukrovarů. Celý tento proces ovlivnil podobu krajiny," říká Hořejš.

Na začátku intenzivního rozmachu nového zemědělského průmyslu stály v mnoha případech šlechtické velkostatky Thurn-Taxisů, Schliků, Paarů či Czerninů a také bohatší rodiny neurozeného původu. Později se přidaly i velké akciové společnosti, které vznikaly účelovým spojením více investorů z řad rolníků, farmářů nebo městských podnikatelů. Význam cukrovarnictví pro naše hospodářství je prý mezi veřejností stále nedostatečně doceněn.

"Zpracování cukrové řepy mělo v minulosti mimořádný význam i pro další odvětví, zejména pro strojírenský a chemický průmysl nebo pro těžbu uhlí. Úspěch českého cukrovarnictví pomáhal řadě velkých podniků, které získávaly četné zakázky na kompletní dodávky strojních zařízení a technologických celků u nás i v zahraničí. Export cukrovarů díky prudkému rozvoji cukrovarnického průmyslu, technologických postupů a potravinářského strojírenství směřoval v průběhu předchozích dvou století do desítek zemí několika kontinentů," konstatuje historik.

Jako typický příklad řepného cukrovarnického boomu popsal Hořejš mimo jiné vznik a rozvoj nejdéle fungujícího cukrovaru v Česku i v Evropě, který jako druhý na území Rakouska-Uherska nechal v roce 1831 postavit v Dobrovici kníže Karel Anselm Thurn-Taxis, majitel dobrovicko-loučeňského panství. Pro tento záměr obětoval tehdy nevyužitý dobrovický zámek, který dodnes zůstává součástí tamních provozů. Byl to právě rod Thurn-Taxisů, který měl pak také eminentní zájem na výstavbě železničních tratí v oblasti mezi Libání a Mladou Boleslaví. (jn)

Rozcestník
Provozuje TomTour s.r.o., Husova 152, Jičín,  info(zavináč)jicinskozpravy.cz  ---  Design/kod: P.H. & TomTour  ---  Hosting: Hostujeme.CZ
Úvodní strana
on-line zpravodajství Jičínsko, Hořicko, Novopacko
dnes je 26. 5. 2017
svátek má Filip 
Reklama
směnárna Consultour
Reklama
STIHL-HUDEC Sobotka