JičínskoZprávy.CZ - on-line zpravodajství Jičínsko, Hořicko, Novopacko. Regionální informace z kultury a sportu. Provozuje TomTour s.r.o. Jičín, vydavatel týdeníku Nové Noviny.

Z vokšického letiště startuje letadlo k lesním požárům

Zpravodajství   (11.05.2017)

Jičín - V České republice od dubna funguje nový model letecké hasičské služby, která má za úkol hašení lesních požárů. Kromě dvou vrtulníků republikové policie využívá stát také tří letadel soukromých společností. Jednou z nich je jičínská firma Air Special OK, jejíž dvouplošník Antonov AN 2 startuje k zásahům z letiště ve Vokšicích u Jičína.

"Spuštěním této služby, která od 1. dubna funguje podle nového modelu, chceme pomoci vlastníkům lesů. V případě lesních požárů je letecké hašení velmi efektivním nástrojem. Smlouvu s leteckými společnostmi jsme uzavřeli na dva roky a v rozpočtu ministerstva zemědělství jsme za tímto účelem vyčlenili pro dané období necelých dvacet tři milionů korun," oznámil v tiskové zprávě ministr zemědělství Marian Jurečka.

Novou dvouletou dohodu uzavřenou resortem zemědělství vítají také hasiči, kteří potvrzují, že letecké hašení má při likvidaci rozsáhlejších lesních požárů v nedostupných nebo pro pozemní techniku těžko přístupných lokalitách značný přínos. To se potvrdilo už při spuštění nového modelu letecké hasičské služby, kdy hned dvakrát za sebou startovali piloti z jičínského Air Special OK k zásahům, jednou na Prostějovsku a vzápětí na Trutnovsku.

"Službu v České republice zajišťují tři soukromé letecké společnosti. Jejich letouny jsou neustále v pohotovosti a k lesním požárům startují z Vokšic u Jičína, z Plasů na Plzeňsku a z jihočeského Hosína. Kromě toho jsou k zásahu připraveny také dva vrtulníky Bell Letecké služby Policie České republiky ze základen v Praze a Brně," informoval mjr. Ladislav Oborník, koordinátor letecké hasičské služby za Hasičský záchranný sbor Královéhradeckého kraje.

K hašení lesních požárů slouží dvouplošníky Antonov AN 2, které disponují integrovanou nádrží na 1350 litrů vody. Podmínkou je, že zasahující letadlo musí být od vyžádání k zásahu do patnácti minut ve vzduchu a na základnu se musí vrátit nejpozději do soumraku. "Stroje nejsou uzpůsobeny k tomu, aby létaly za tmy. Jejich provozní doba je tedy stanovena i s ohledem na roční období. Letadla jsou stále připravena k zásahu a jejich nasazení si může vyžádat operační středisko hasičského záchranného sboru, v našem případě středisko v Hradci Králové. Do působnosti každého z letadel sahá velká část republiky. Zrovna 1. dubna letadlo ze základny ve Vokšicích absolvovalo první zásah až na Prostějovsku," popsal Oborník.

Běžná cestovní rychlost dvouplošníku je kolem 250 kilometrů v hodině. Jeho hlavní výhodou je však nízká pracovní rychlost, která se při cílených odhozech vody pohybuje v rozpětí 140 až 160 kilometrů v hodině ve výšce 20 až 30 metrů. Letadla se plní vodou před každým zásahem, a to na vytipovaných pracovních plochách, které jsou dostatečně velké, aby na nich bylo možné přistát a zase vzlétnout. "Vždy by se využila taková plocha, která je co nejblíže od místa zásahu. A pro každou z nich jsou určeny jednotky hasičů, které by plnění prováděly," vysvětluje Oborník.

Připouští, že pokud by byla smlouva s leteckými společnostmi platná i v minulých dvou letech, leteckých zásahů kvůli extrémnímu suchu a horku by bylo poměrně hodně.

"Od letošního roku testuje ministerstvo zemědělství nový model letecké hasičské služby, na rozdíl od předchozích let nezahrnuje leteckou hlídkovou činnost, ale výlučně hašení lesních požárů," uvedla mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková. (jn)

Rozcestník
Provozuje TomTour s.r.o., Husova 152, Jičín,  info(zavináč)jicinskozpravy.cz  ---  Design/kod: P.H. & TomTour  ---  Hosting: Hostujeme.CZ
Úvodní strana
on-line zpravodajství Jičínsko, Hořicko, Novopacko
dnes je 26. 5. 2017
svátek má Filip 
Reklama
IMOFA
Reklama
Košťátko