Fichtlmania skončila. Sedmý ročník byl poslední
15. 07. 2013 Motorismus foto: 2 « zpět
Nová Paka - Sedmý ročník čtyřiadvacetihodinovky malých motocyklů Jawa 50 (fichtlů) uspořádali dobrovolní hasiči z Čisté u Horek ve Štikovské rokli. Závodu se zúčastnilo třiašedesát posádek z Čech a Slovenska. Po dvou ročnících v Čisté a pěti ve Štikově se pořadatelé rozhodli tradici ukončit.
Do dep v areálu autoklubu v Nové Pace začaly první posádky najíždět už ve čtvrtek v podvečer a během noci. Třiašedesátý tým dorazil před pátečním polednem, kdy už běžely administrativní a technické přejímky. V jednu hodinu po poledni pořadatelé otevřeli na dvě hodiny trať pro volný trénink a ve čtyři odpoledne měl ředitel závodu rozpravu s jezdci. Vzápětí se na dně Štikovské rokle začaly do dvou proti sobě stojících linií řadit závodní stroje. Motory ztichly a nad startovní rovinkou se srovnali běžci. Krátce po půl páté byl motocyklový maraton odstartován.
Letošní ročník měl opět velmi silnou účast. Kromě týmů z celé republiky přijely ze Slovenska z Martina posádka JAP Slovakia a Motoklub Pionier z Viesky nad Žitavou. Jednou ze zvláštností bylo, že do závodu opět nastoupila ženská posádka. Ladies obkroužily sto čtyřicet osm kol, to je téměř tři sta kilometrů, což je úctyhodný výkon. Další byla účast World Travelers Fichtl teamu. Na žlutém pionýru se roklí proháněli pokořitelé černého kontinentu v trabantech. Parta kolem Daniela Přibáně byla vůbec unikátem.
Jezdec Marek Slobodník totiž na Fichtlmanii vyjel ve čtvrtek z Banské Bystrice na pionýru. Do Štikova urazil přes čtyři sta kilometrů. V pátek odpoledne přesedlal na závodní stroj a po skončení závodu se opět přes Polsko na pionýru vracel domů.
Organizátoři tradičně velmi dbali na bezpečnost a plynulost akce. V pořadatelské službě pracovalo více než osmdesát lidí. Okruh monitorovali traťoví komisaři, kteří okamžitě povolávali čtyřkolky na odtah nepojízdných strojů nebo lékaře v případě úrazu. Letos zaznamenala lékařská služba snad nejméně zásahů. Nejvážnějším úrazem je patrně zlomená ruka, jinak šlo jen o zhmožděniny a odřeniny, prostě klasické motokrosové úrazy.
Letošní Fichtlmanie se zúčastnilo osmadvacet závodních speciálů a třicet pět strojů v kategorii klasik, tedy strojů Jawa 50 bez výraznějších úprav. Při čtyřech členech týmu to je více než dvě stě padesát lidí přímo v závodě. Do rokle se na závod a doprovodný program přišlo během dvou dní podívat na patnáct set návštěvníků. V pátek v podvečer atmosféru zpříjemnilo duo Žibr a kapela Tampelband rock. V sobotu dopoledne pak kadeřnickou show předvedl novopacký kadeřnický salon de Coiffure.
Prvenství ve speciálech obhájila slovenská stáj Motoklub Pionier. Továrním strojům dominovala převážně čistecká stáj ČS2tS.
Fichtlmania začala v roce 2006 v Čisté u Horek a o tři roky později se přestěhovala do Štikovské rokle. Letošní ročník však byl ročníkem posledním.
Chtěl bych poděkovat všem, kdo nám při závodech pomáhali. Jmenovat všechny nejde, protože to jsou za ta léta stovky lidí. Nebudeme komentovat, co nás k tomuto rozhodnutí vedlo. Snad jen tolik, že o ukončení tradice této bláznivé akce jsme rozhodli už letos zkraje roku. Nechtěli jsme ale poznamenat poslední ročník touto zprávou, kterou jsme zveřejnili až po skončení závodu. Ladislav Jiřička
Pořadí nejlepších s počtem kol
Tovární stroje: 1. ČS2tS (Čistecko Studenecká dvoutaktní společnost) 450; 2. Lovík team 458; 3. B.L.B. Nihošovice 415.
Speciály: 1. Motoklub Pionier 497; 2. Třídvorští draci 491; 3. FTM Hankeš 481.
Foto: S. Klazar