Dan Polman vytvořil nový český rekord v cyklistické čtyřiadvacetihodinovce
12. 07. 2016 Ostatní « zpět
Nová Paka - Poslední červnový a první červencový den se podařil novopackému cyklistovi Danielu Polmanovi husarský kousek. V rámci závodu 24h Slovakia Ring Cycling Race 2016 posunul svůj rekord ze čtyřiadvacetihodinovky, kdy v roce 2010 zajel ve Švýcarsku 880 km, na nynějších úctyhodných 911,68 km. Zároveň na Slovensku tuto čtyřiadvacetihodinovku v jednotlivcích vyhrál. Čtyřiadvacetihodinovka se jela na Slovakia Ringu, což je závodní okruh nacházející se u Dunajské Stredy. Pro představu Danielův rekord je jako ujet vzdálenost z Nové Paky do Bruselu a nebo také téměř z Aše do Košic.
"Splnil jsem si svůj cyklistický sen, což bylo překonání 900 km za 24 hodin bez podpory na trati, což znamená, že jsem neměl kolem sebe další štáb dvou až tří lidí, kteří také jedou jednotlivce, ale ne na svůj výsledek, nýbrž jako podpora svého kolegy. Svému závodníkovi vozí láhve s pitím rovnou do košíku, přivážejí jídlo, dotahují ho do balíku, na větru mu jedou špic nebo ho před větrem chrání z boku. Na všech závodech, na nichž jsem byl nebo je sledoval, kdy někdo dal přes 900 km, tomu tak bylo. Já ale věřil v 'čistý sólo styl' a dopadlo to. V roce 2010 jsem se na závodech ve Švýcarsku stal prvním Čechem, který překonal hranici 800 km za 24 hodin, když jsem ujel 880 km, což byl až do letošního prvního července český rekord. Velice si vážím toho, že jsem letos vstoupil do společnosti několika lidí na světě, kteří dali přes 900 kilometrů," svěřil se novopacký cyklista.
Na Slovensku ujetých 911,68 km, což představuje průměrnou rychlost 38 km/h, i vítězství v jednotlivcích, dosáhl Dan Polman v podmínkách, které nebyly zdaleka optimální. Prvních pět hodin hodně foukalo a vůbec nefungoval balík, pole bylo natáhlé a na bočním větru musel každý makat. "Po 230 km jsem měl průměrný tep 150, nevěřil jsem, že začátek neslučitelný s ultracyklistikou ustojím, do toho všeho vedro - hodně přes 30 °C. Na trati jsou čtyři horizonty a týmy se to na nich vždy snažily roztrhat - nahoru do kopce padesátkou, dolů čtyřicítkou. Nastupovalo se i za zatáčkami... Bohužel já měl ještě další extra sprinty kvůli občerstvení. Musel jsem vysprintovat z balíku úplně na druhou stranu cílové roviny, chytnout lahev nebo jídlo do levačky a pak zase spurtovat zpět, aby mi neujel vlak, který tou dobou jel pekelně rychle. Pochopil jsem, že pokud chci být v balíku jezdců, co se střídají v rámci dvou- až osmičlenných týmů a mají tak stále čerstvé nohy, musím přestat koukat na sporttester a z racionálních úvah přehodit výhybku kamsi do oblasti doufání a přání," rozdělil se o zážitky z trati Dan Polman a dodal: "Byl to velký risk, který ale k mému překvapení a plné spokojenosti vyšel. Na úspěchu má velký podíl i trojice podporovatelů na boxové zdi, která se o mě starala - můj táta, Aleš Sekot a Petr Novák. Každý z nich nechal v těch 911 km kus svého srdce a odmakané práce. Jedná se určitě o můj největší sportovní výkon v rámci 24 hodin. Jak říkal po závodě Aleš - několikrát jsem předjel i sám sebe."
Na závěr ještě několik zajímavých čísel: 911,68 ujetých kilometrů odpovídá 154 kolům na Slovakiaringu za 24 hodin ujetým průměrnou rychlostí 38 km/h, jedna zastávka na záchod v délce cca 3 min. po odjetých 18,5 hodinách, průměrná TF po 24 hodinách 129, spáleno 16.000 kcal, během čtyřiadvaceti hodin přes 95.000 šlápnutí. (bas)