Historické stroje na hořickém okruhu
14. 06. 2005 Motorismus « zpět
Hořice (14.6.) - O víkendu se na trati 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích jel 14. ročník České Tourist Trophy, letos pod názvem FUCHS OIL Česká Tourist Trophy. Za ideálního počasí se jízd pravidelnosti ve dvaceti kategoriích zúčastnily historické motocykly, sidecary a automobily vyrobené do roku 1978. Nejstarším motocyklem na trati byl BMW 500 R47 z roku 1927 německého jezdce Köhlera, k nejstarším jezdcům pak patřil Václav Parus, kterému bude v září 79 let.
Závod není jen přehlídkou historických strojů, ale v depu i kolem trati lze potkat mnoho bývalých vynikajících československých závodníků. Samozřejmě nechyběl Miroslav Čada, předseda Svazu závodníků veteránů, přítomen byl i Míla Verner, bývalý vynikající plošinář, sajdkárista Jiří Vyskočil a silničáři B. Palička a Jar. Hlavatý. S organizací pomáhal Alois Mrkvička a Miroslav Kudrnáč. Knihu Miroslava Ebra - Jan Křivka vzpomíná \"Říkali mi Herodes\" podepisovat v depu sám pětaosmdesátiletý Jan Křivka, vynikající konstruktér strojů Jawa, dlouholetý manažer na Šestidenních, a především dlouholetý člen mezinárodních motocyklových organizací, viceprezident FIM.
Za řídítky strojů mohli návštěvníci kromě Václava Paruse vidět i Františka Mrázka, otce a syna Rathouské, Edu Klímka, Jaromíra Tázlera, Milana Šobáně, Petra Cháberu, Ilju Zachovala, Petra Baláže a mnoho dalších. Z regionu se na trati objevili například Jiří Špína a Antonín Plevák, za volanty automobilů pak Karel Berger a Otakar Stuchlík.
Zkrátka bylo se na co dívat a co obdivovat. Absolutně nejmenšího rozdílu mezi dvěma měřenými koly dosáhl Gerhard Spychala (D) na stroji Gilera 600 z roku 1943 v kategorii E, bylo to neuvěřitelných 0,108 sec.
Další možnost obdivovat veterány při závodech mají všichni milovníci historických strojů o prvním červencovém víkendu ve Dvoře Králové, kde se jede závod O cenu Františka Šťastného. (mj)