Kde se vezmou nová parkovací místa, až se z náměstí stane pěší zóna? První náhradu chce Nová Paka vybudovat u vlakové zastávky
21. 04. 2022 Zprávy foto: 1 « zpět
Nová Paka – Kde budeme parkovat, až se z náměstí stane pěší zóna? Takovou otázku si kladou místní řidiči poté, co město ohlásilo, že po rekonstrukci Masarykova náměstí z něj zmizí polovina nynějších zhruba 80 parkovacích míst. První, částečná náhrada už je na cestě. Pokud nebude motorizovaným návštěvníkům centra Nové Paky vadit pár kroků navíc, mohou v budoucnu odstavit plechového miláčka třeba u vlakové zastávky vzdálené zhruba 200 metrů. Právě tam má totiž vyrůst dvojice nových menších parkovišť s minimálně 26 místy.
To první nahradí bývalý drážní domek určený k demolici. Nový ostrůvek s parkovištěm má vzniknout těsně vedle železničního přejezdu, tedy mezi kolejemi a ulicí U Trati. Pojme 18 osobních automobilů. Dalších osm aut se vejde do Ruské ulice nad horní hranu Jírových sadů. „V Ruské ulici zřizujeme nová podélná parkovací stání mezi stromy. Po jednání s dopravním inspektorátem bude zřejmé, na jakou šířku nám dovolí komunikaci rozšířit. Bude to asi znamenat mírné zúžení protějšího chodníku, který naštěstí není tak frekventovaný. Chodci navíc nabízíme alternativu v podobě souběžného chodníku na hraně Jírových sadů,“ naznačuje novopacký architekt Martin Doubek, z jehož ateliéru MarDou návrh „parkovacího systému“ u železniční stanice, jak město projekt vznešeně nazvalo, vzešel.
Nejde ale jen o to, kam odstavit automobily. Stejně jako v případě rekonstrukce náměstí by z nové stavby u zastávky měli mít prospěch i pěší. Díky novému dláždění a výškovému prahu budou ve větším bezpečí, a navíc chce město zároveň upravit část nyní oplocené zahrady nad kulturním střediskem, která sousedí s křižovatkou pod železničním přejezdem, a proměnit ji v drobný parčík, možná i s atrakcí pro děti. „V cípu zahrady chceme zachovat vzrostlé stromy a doplnit pobytové plochy pod nimi. Mohla by tam vzniknout herní atrakce, lanová stezka korunami stromů, pokud se na to najdou zdroje. V opačném případě budou cíle poněkud skromnější,“ naznačil architekt Doubek.
Hned za křižovatkou z Tyršovy ulice do ulice U Trati se změní povrch silnice z asfaltu na dláždění, pravděpodobně i s výškovým prahem. Řidičům by tak mělo být zřejmé, že vjíždějí do klidové zóny. Ostatně i celá slepá ulička od křižovatky ke knihovně bude označena jako obytná zóna.
V rámci celého projektu, který by v dnešních cenách mohl přijít odhadem na 11 milionů korun, chce město rekonstrukci prostranství u vlakové zastávky dotáhnout až k dolní a již zrekonstruované části Tyršovy ulice. Právě Tyršova ulice nabídne po rekonstrukci minimálně dalších šest řádných parkovacích míst podél plotu naproti sokolovně, je ale třeba přiznat, že tam se parkuje oficiálně i živelně už odedávna.
Starosta Nové Paky Josef Cogan odhaduje, že samotná stavba parkovacího systému u zastávky by mohla v ideálním případě začít příští rok. „Letos na podzim bychom rádi požádali o dotaci ze stejných programů, odkud jsme čerpali i na autobusové nádraží, bude-li vhodná dotace vyhlášena. Pokud dojde na jaře k vyhodnocení a my uspějeme, bude možné po výběru dodavatele stavbu zahájit,“ nastínil Cogan.
Vedle této první vlaštovky má město v záloze ještě další plán. V rámci jiné stavby chce později vybudovat dalších 11 nových parkovacích míst v patě zeleného svahu ústícího do takzvaného zbořeniště, přímo naproti stávajícímu velkému parkovišti pod náměstím. Pro úplnost dodejme, že částečnou náhradou za budoucí úbytek parkovacích míst na náměstí je i nedávno posílená parkovací kapacita u autobusového nádraží, která vznikla dostavbou Biskupské ulice.
A když se vrátíme ještě hlouběji do minulosti, před nějakými dvaceti lety bylo parkování zakázáno v celé, tehdy ještě obousměrné, Komenského ulici, která dnes skýtá parkovacích míst několik desítek. A parkovat se dříve nemohlo ani naproti autobusovému nádraží na plácku mezi Budečskou a Mikulášskou ulicí, kde tehdy fungovala venkovní tržnice. (zan)
Ideový návrh úprav u vlakové zastávky podle ateliéru MarDou. Zdroj: MÚ Nová Paka